אוהבים סטנד אפ? אתם חייבים לראות את "מת על הבמה"!

"מדובר בסדרה סקסית, נוצצת-אך-מלוכלכת, שתביא לכם המון קומדיה וגם את הכאב שמאחוריה. יש לה קאסט מצויין, צוות הפקה מרשים ואם יש לכם שכל, היא הולכת להיות ההתמכרות החדשה שלכם", הסטנד אפיסט ינאי בן נח ממליץ על הסדרה שחוזרת לעולם הקומדיה של לוס אנג'לס בשנות השבעים – "מת על הבמה" מה-6.6 ב-yesOh וב-yesVOD

1. התקופה – מה יותר זוהר משנות השבעים? מה יותר נוצץ מקליפורניה בשנות השבעים? אם נראה לכם שמצאתם משהו שהוא יותר, אתם כנראה עדיין מסטולים מהקוק של הסבנטיז. אבל זה בסדר, כי זו בדיוק האווירה של "מת על הבמה" – קליפורניה של שנות השבעים הייתה עידן הזהב של הסטנדאפ האמריקאי, מתוכו נולדו שמות גדולים כמו רובין וויליאמס, ג'יי לנו, ריצ'ארד פראיור ודייויד לטרמן, וגם כאלה שמוכרים לחובבי הקומדיה הכבדים יותר – כגון אנדי קאופמן (עליו מבוסס הסרט "האיש על הירח") וריצ'רד לואיס. והם כולם הופיעו באותו המועדון, ותראו איזה קטע – זה אותו המועדון שעליו מבוססת "מת על הבמה", מה שמביא אותנו לסיבה הבאה…

אוהבים סטנד אפ? אתם חייבים לראות את

2. המועדון – תכירו, זה ה-Comedy Store, המועדון האגדי בלוס אנג'לס. או שבעצם לא, כי הסדרה עוסקת בכלל במועדון בשם "גולדי'ס". אז מאיפה הבלבול? "מת על הבמה" מבוססת על ספר באותו שם שנכתב על התרחשויות ויחסים בין הקומיקאים בקומדי סטור באותה תקופה. כמו שכבר אמרנו, חלקם הפכו לשמות ענקיים עם גדודי עורכי-דין מאחוריהם, אז "כדי שלא לפגוע ברגשות" (זה מונח משפטי שאומר "כדי שלא לחטוף תביעה שת$#&ן לך את ה#$%") – השמות שונו, אך ההתרחשויות בסדרה מבוססות על אירועים אמיתיים. מיצי, המנהלת האגדית של הקומדי סטור, הפכה ל"גולדי", הקומדי סטור עצמו הפך ל"גולדי'ס" – פשוט, בסיסי והכי חשוב – פטור מהוצאת דיבה. אז אפשר לשפוך לכלוך.

3. הצצה מבעד לווילון – בטח הייתם פעם במופע סטנדאפ. בטח ראיתם את המופיעים מגיעים לבמה מאיזשהו חדר אחורי, מבעד לווילון כלשהו, מאזור אומנים בו הם ישבו, ויחד עם מופיעים אחרים התלחששו, צעקו זה לזה משהו אל הבמה, כתבו בדיחות ופאנצ'ים בדפים ומחברות אינסופיות. ובטח תהיתם לעצמכם – "מעניין מה הם אומרים" או "הלוואי שהייתי בחדר מלא קומיקאים, רק כדי לראות אם הם מצחיקים גם כשאין להם מיקרופון וספוטלייט בתוך הפרצוף". אז זהו, שזה בדיוק זה. "מת על הבמה" תסיט את הווילון ותיקח אתכם אל מבעד להפרדה, אל תוך המפגשים הכביכול-סודיים האלה – ותנו לי לספר לכם, זה לא תמיד שמח כמו שזה נראה. יש גם הרבה דרמה, תככים וגניבת פאנצ'ים. אבל זה גם המון כיף. בתור סטנדאפיסט, תמיד רציתי לתת לאנשים מבט לתוך העבודה שלי – שיראו גם את הדברים שמעבר ל"לעמוד על במה ולהגיד דברים מצחיקים" – וזה, בעצם, מה שאני הכי מצפה לו ב"מת על הבמה". מכירים את זה שאתם באים למקום עבודה חדש ואומרים לכם ש"עד לפני חודש היה פה ממש כיף, אבל אז שינו את הנהלים"? אז זה. אני מתרגש לקבל את ההצצה הזו למה שהיה בתחום (הרבה) לפני שנכנסתי אליו, אני ממש רוצה לראות איך עולם הסטנדאפ של שנות השבעים שונה מעולם הסטנדאפ של ישראל כיום. אני מנחש שזה בעיקר בכמויות הקוק שיוסנפו שם, אבל מי יודע, אולי יש עוד הבדלים.

4. הייחוס – "מת על הבמה" מבוססת על ספר, את זה כבר אמרתי. אבל הנה משהו ששמרתי לסוף – הספר הזה נכתב על-ידי וויליאם נודלסדר (באנגלית זה מאויית אפילו יותר מורכב! קבלו: Knoedelseder! זו K שקטה!), שבשנות השבעים התפרנס כמבקר סצנת הסטנדאפ בלוס אנג'לס – ולכן ראה ותיעד מקרוב את ההתרחשויות שהזכרנו קודם. אז כן, הוא "אחד שיודע". אבל זה לא נפסק כאן: אחד ממפיקי הסדרה הראשיים הוא ג'ים קארי – אותו ג'ים קארי מסרטי "המסיכה", "ברוס הגדול מכולם" וכמובן "אייס ונטורה". בשנים האחרונות קארי פרש מסרטי הקומדיה המטופשים (כבודם במקומם מונח, אבל בואו נשים את הקלפים על השולחן, הם מטופשים), גידל זקן ענק ועסק בהפקת "מת על הבמה". ואם אתם שואלים את עצמכם "מה הוא קשור?" – ג'ים קארי התחיל את הקריירה שלו כסטנדאפיסט, גדל על אותם אנשים עליהם "מת על הבמה" מבוססת (בשינוי שם, זוכרים?) והוא בעצם דור או שניים אחריהם (תלוי איך סופרים, יש מחלוקת). אז כן, הוא מבין דבר או שניים בקומדיה. ואם כל זה לא שכנע אתכם, תפנימו: זו הסדרה החדשה של שואוטיים, אותה רשת שהביאה לכם את קליפורניקיישן הסקסית, הומלנד המותחת ודקסטר המרתקת (שבעונות המאוחרות שלה הייתה בעצמה קומדיה) – אז כן, מדובר פה בסדרה שבאה מבית טוב.

"מת על הבמה", ימי שלישי מה-6.6, 22:00, yesOh

בואו לדבר על זה בדף הפייסבוק של הערוץ

 

תגיות:

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *