"סיפורי בדים": אז מה למדנו על עולם האופנה בישראל?

חלומות, נוסטלגיה, מציאות מורכבת והרבה קומבינות – סדרת הדוקו "סיפורי בדים" הגישה לצופים הצצה ייחודית אל האופנה הישראלית ואל האושיות הפועלות בו, פלורה צפובסקי מסכמת

"סיפורי בדים",  יצירתה של עידית אברהמי, מציגה חשיפה מגיעה חסרת תקדים, של מה שקורה באמת, בתחום בו כל אחד מנסה לשדר "עסקים כרגיל' ולעטוף את עשייתו בבד נוצץ. תוך שהיא עוקבת אחר ההתפתחויות המובילות לשבוע האופנה Gildi TLV ב-2015, אברהמי מציגה על המסך את הטיפוסים השונים שמרכיבים את עולם האופנה הישראלי, שמתגלה, פרק אחר פרק, כפחות ופחות גלאמי. אז מה למדנו על עולם העיצוב הישראלית, מהדצויות שמככבות בו?

 ñéôåøé áãéí | ãå÷å-éùøàìé

חלומות זה לא עסק – מה נחוץ כדי להצליח בתור מעצב אופנה בישראל? הד מיינר, בוגר בצלאל טרי, ולארה רוסנובסקי, מעצבת מחוננת על רקע בציור, מתקשים לספק את התשובה. הם מציגים את הפן האידיאליסטי והחולמני של העסק, זה שאי אפשר בלעדיו אך הוא לבדו אינו מספיק. מיינר מכתת רגליים ממתפרה לסטודיו ונלחם בשיטת הקונסיגנציה, במסגרתה בוטיקים 'תולים' את פריטי המעצבים אך לא משלמים עד שלא נקנו, ובכך שוללים פרנסה קבועה ואפשרות להיבנות מקולקציה לקולקציה. רוסנובסקי, שעיצובה הצבעוניים מצליחים לבלוט מעל האפרוריות-שחרחרות-נייבי המייצגת את השוק המקומי, מציגה יצירתיות מופלאה לצד כאוס מוחלט בכל הנוגע לניהול פיננסי. שניהם מהדהדים למסר שנאמר בסדרה שוב ושוב – חבל שבתי הספר לעיצוב לא מלמדים את בוגריהם כיצד לנהל עסק.

 ñéôåøé áãéí | ãå÷å-éùøàìé

עם נוסטלגיה לא הולכים למכולת – מי שנגעו בהצלחה וכעת מדשדשות בסטודיו צדדי ברחוב רוטשילד הן האם והבת טוב'לה ונעמה חסין, שאפילו שמותיהן הפרטיים אפופים מעין ניחוח ניינטיזי. עם צוות קטנטן, רצון עיקש לייצר "אמירה" ו"שואו", שכבר לא כל כך מתיישב עם הדיקטטורה של הרשתות החברתיות, השתיים מדגימות את הפן הנאיבי, האישי והילדותי של התעשייה, ואת האופן בו עיצוב אופנה יכול להיות זהות שלמה, בעייתית ככל שתהיה. הכי רחוק מהקניון.

 ñéôåøé áãéí | ãå÷å-éùøàìé

יש גם סיפורי הצלחה (מסתוריים…) – כדי להמתיק את הגלולה, מופיעה בסדרה גם דורין פרנקפורט, מעצבת עם רשת חנויות משגשגת, מפעל משלה לייצור מקומי וחותם נדיר של "הצלחה כחול לבן". יש לה הרבה עובדים, יש לה מודל עסקי שמתקתק ובעיקר – הרבה ביטחון עצמי שמגובה, לשם שינוי, בהוכחות בשטח. הסדרה לא בהכרח מגלה לנו כיצד מגיעים בישראל לסטטוס כזה (התשובה השבלונית "עבודה קשה" אינה מספיקה), אך לפחות, ראו בעצמכם, זה אפשרי.

úîåðåú ñãøú äãå÷å-éùøàìé: ñéôåøé áãéí =================================== ñéãøú äúòåãä äî÷åøéú äçãùä "ñéôåøé áãéí" îáéàä äööä ééçåãéú àì äðòùä îàçåøé ä÷ìòéí ùì úòùééú äàåôðä äéùøàìéú, åçåùôú àú äôòø ùáéï äæåäø ùì òåìí äàåôðä äî÷åîé ìáéï äîöéàåú äìà ôùåèä – äëìëìéú åäôåìéèéú - áä äåà îúðäì. áîùê äùðúééí äàçøåðåú, ò÷áä äáîàéú òéãéú àáøäîé (ØäòéúåðàéíØ) àçø îñôø îòöáéí áåìèéí åëï àçø îôé÷ äàåôðä îåèé øééô áäëðåú ì÷øàú ùáåò äàåôðä äéùøàìé. ëê àðå î÷áìéí úîåðä îåøëáú åîôúéòä òì çééäí åòáåãúí ùì îòöáé àåôðä éùøàìéí áåìèéí ëîå äîòöáú åäúòùééðéú ãåøéï ôø÷ðôåøè, äîòöáåú äååúé÷åú èåáäì'ä åáÄúäÌ ðòîä çñéï åäîòöáéí äöòéøéí åäîáèéçéí ìàøä øåñðåáñ÷é åäÅã îééðø. ëì æàú áî÷áéì ìîò÷á àéðèðñéáé àçø òáåãúí øååééú äéöøéí ùì øééô åàðùéå: òì ø÷ò âì äèøåø äîúçåìì áéùøàì, áìéáå ùì àúø áðééä, îðñä øééô ìâøåí ìáìúé-àôùøé ì÷øåú – ìäáéà ìâîø àú ùáåò äàåôðä äéùøàìé. áàîöòåú îò÷á øååé ñöðåú ãå÷åîðèøéåú åòí ùìì äåôòåú àåøç ùì àðùé îôúç î÷øá úòùééú äàåôðä - òéúåðàéí, éåòöé ú÷ùåøú, öìîéí åãåâîðéåú – îöéâéí ùùú ôø÷é äñãøä àú äúòùééä äæåäøú-ëáéëåì, úòùééä ùðîöàú ëì äòú áîàá÷ åðàìöú ìäúðäì áîöéàåú éåîéåîéú îåøëáú ùì äéùøãåú åî? *** Local Caption *** ñéôåøéáãéí ñéôåøéáãéíãå÷å

 והכי חשוב זה הקומבינות – מעל הכל מרחף מפיק העל מוטי רייפ – תמציתה של הישראליות בגוף אלגנטי אחד. מעשי, החלטי ודורסני כשצריך, רייף, שליווה את רעיון שבוע האופנה הישראלי מתחילתו ולקח על עצמו להפיק את שבוע האופנה בחסות חברת הבנייה גינדי, מלהטט בין המעצבים, שלא יכולים להרשות לעצמם את עלות התצוגה, לנותני החסות, לבוסים שרוצים להשחיל את קניון האופנה ההולך ונבנה שלהם בכל פריים, ליחסי הציבור, שמרעיפים עליו נאומים גרנדיוזיים, לצרכיו של הקהל הישראלי שרוצה להרגיש קצת פאשן. קרוב להתמוטטות עצבים מספר פעמים במהלך הסדרה, רייפ מספק את הפן המעשי – והסיזיפי – של האופנה הישראלית, בה הגראנד-פינאלה הנוצץ (עם גל גדות כמובן) לעולם לא יסגיר את חדרי הישיבות, עליות הגג וחללי הסטודיו המצומקים שגרמו לו לקרות.

ñéôåøé áãéí | ãå÷å-éùøàìé

"סיפורי בדים", עכשיו ב-yesVOD

תגיות:

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *