"סיפורי בדים": חשיפה אמיתית של תעשיית האופנה

הסדרה "סיפורי בדים" חושפת את מה שמתרחש באמת מאחורי הקלעים של תעשיית האופנה בישראל. מה גילתה שם הבמאית עידית אברהמי? בואו לקרוא בטור אישי בבלוג שלנו

yes

מי אני – מאז שסיימתי לפני כ-9 שנים את בית ספר "סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה" בירושלים, אני עובדת כבמאית של סרטים וסדרות דוקומנטריים. סרט הגמר שלי בסם שפיגל "חילמי שושא מת מעצמו" נקנה לשידור על ידי yes והוקרן בפסטיבלים בארץ ובעולם. לאחר מכן יצרתי מספר סרטים סדרות כמו "השחקנים נגד הקהל" "העיתונאים" ועוד". בשנתיים האחרונות עבדתי על "סיפורי בדים", שמביאה את מאחורי הקלעים של עולם האופנה הישראלי ואת הפער בין הזוהר של שבוע האופנה ליום יום ההישרדותי של מעצבי האופנה בישראל. בנוסף, אני מלמדת ב-3 השנים האחרונות קולנוע דוקומנטרי ב"סם שפיגל, וגם ילדתי שני ילדים תוך כדי!

תחילת הדרך – הרעיון לסדרה נולד תוך כדי העבודה על "העיתונאים". באחת הסצינות שצילמנו אז נקלענו למאחורי הקלעים של תצוגת אופנה של חברת "קסטרו", ונדהמתי לגלות את הפער (המרתק) בין הפרונט הזוהר של מסלול התצוגה לבין מאחורי הקלעים הכה לא נוצץ של התצוגה. במשך שנים הסתובבתי עם הרעיון לעשות סדרה שקשורה לאופנה, ותוך כדי ראיתי המון סרטים דוקומנטריים מהעולם על אופנה, וגיליתי ז'אנר שלם ומרתק של סרטי אופנה דוקומנטריים, גם של בכירי במאי הדוקו – כמו וים ונדרס ואלברט מייזלס – ולא הבנתי למה בארץ לא עושים דוקומנטרי רציני על אופנה, אלא תמיד מטפלים בנושא באריזה בידורית וצהובה. בינתיים קראתי באחד העיתונים שהמפיק מוטי רייף מחייה את שבוע האופנה הישראלי שהיה סיפור הצלחה בארץ בשנות ה-70 וה-80 וחשבתי שיהיה מעניין לתעד את ההכנות שלו לשבוע האופנה. חברתי למפיקה אילנית באומן ויחד פנינו לרייף שהסכים לשתף איתנו פעולה ולתת למצלמות לתעד את עבודתו באופן רציני בפעם הראשונה. במקביל, התחלנו בתחקיר (יחד עם התחקירנית אלונה עבדי) להיפגש עם עשרות מעצבי אופנה בארץ, כדי למצוא עוד גיבורים לסדרה שיוכלו לספר באופן אותנטי את סיפורם של המעצבים בישראל.

קשיים ואתגרים – לעשות סדרה על עולם האופנה זה מאוד מורכב, כי מדובר באנשים שמאוד מודעים למצלמה ומאוד עוסקים בחזות החיצונית ובעיקר מאוד רגילים שמתייחסים אליהם בכלים של טלוויזיה צהובה. לקח לי הרבה זמן להסביר לגיבורי הסדרה – מוטי רייף, טובהלה ונעמה חסין, דורין פרנקפורט, לארה רוסנובסקי והד מיינר – שאני באמת באה לתעד את עבודתם ולהתבונן בהם כ"זבוב על הקיר", ולא באה כדי לעשות עליהם כתבות יח"צ. כל אחת מהדמויות מורכבת ומרתקת ועם כל אחד מהם נוצרה מערכת יחסים – מדורין פרנקפורט המדהימה שבעצם בפעם הראשונה הסכימה להכניס מצלמות לתוך הסטודיו שלה ועד הד מיינר שדרכו אני מספרת את סיפורם הקשה של המעצבים הצעירים בישראל. היה מאוד מאתגר לטפל בסדרה הזו בכלים קולנועיים – לפני תחילת העבודה ראיתי הרבה מאוד סרטים דוקומנטריים על אופנה ויחד עם הצלם שלי, אורי אקרמן, בנינו שפה ויז'ואלית שלמה. היה ברור לנו שאנחנו מצלמים את כל הסדרה כסצינות וכמעט ללא ראיונות וראשים מדברים, ושנעשה שימוש בשבוע האופנה כסיפור המסגרת לסדרה. יחד עם העורך בועז ליאון ועם המוסיקה של אבי בללי, בנינו את הסדרה כדרמה לכל דבר ומבחינתי ביימתי את הסדרה כמו שמביימים דרמה עלילתית.

החיבור לדמויות – כבר במהלך הצילומים הבנתי שכל הדמויות שחשבתי שיהיו נהדרות – מטובהלה ונעמה המדהימות והמצחיקות והנוגעות ללב ועד למוטי רייף הכרזימטי, לארה הרגישה, דורין בעלת האג׳נדות והמבריקה והד הרגיש והמוכשר – אכן יצאו נהדרות, וגיליתי שצדקתי בתחושות הבטן שלי לגבי הליהוק. היה גם מאוד מרגש לראות כמעט את כל הדמויות שצילמתי מגיעות בסופו של דבר לרגע השיא – לתצוגות שלהם בשבוע האופנה ולראות את התצוגות על הבמה ואת כל העבודה הקשה מתרגמת בסוף לרגעים מאוד יפים.

העולם האמיתי – יצאתי לדרך מתוך מחשבה שאני הולכת לעשות סדרה שמתארת את הפער בין הזוהר (המדומה) של עולם האופנה לבין היומיום של מעצבי האופנה, והבנתי תוך כדי העבודה על הסדרה שתעשיית האופנה נמצאת במצב מאוד קשה, על סף קריסה, עם מעצבים מאוד מוכשרים שמתקשים לשרוד כלכלית. גיליתי עולם שנאבק על קיומו – מעצבים שאין להם איפה לתפור, היכן לקנות בדים, וקהל שיקנה מהם את הבגדים – ושהמדינה בהחלטה ממשלתית זנחה את מעצבי האופנה ואת הסיוע התקציבי שניתן להם. נדמה לי שזה משהו שסטודנטים לעיצוב אופנה לא יודעים ושהם מסיימים את בתי הספר והם מגלים את המציאות העגומה, והרבה מהם קורסים כלכלית במהירות. היה לי חשוב לספר בסדרה הזו משהו על המציאות הישראלית דרך השימוש בעולם האופנה – המאוד קולנועי ויפהפה לצילום – ותוך כדי העבודה הבנתי שחלק מהאמירה היא גם פוליטית – יש פה סדרה שהסצינה הראשונה בה מתחילה במתפרה של ערבים במזרח ירושלים ומסתיימת בסדרת פיגועים במהלך ערב הפתיחה החגיגי של שבוע האופנה. ובאמצע, מוטי רייף הכל-יכול, מנסה בכל כוחותיו להרים אירוע של 20 שנה ל"לובשים שלום" בהשתתפות מעצבים מכל העולם ומגלה שאף אחד לא רוצה להשתתף – כי אין בישראל שלום.

"סיפורי בדים", ימי רביעי ב-21:00 ב-yes  דוקו וכל הפרקים ב-yesVOD

בואו לדבר על זה בדף הפייסבוק של הערוץ

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *