ילדים ומסכים – איך לנהל את הקשר הזה?

זו אחת הדילמות הגדולות של ההורות המודרנית – איך לנהל את הקשר של הקטנים שלנו עם העולם הדיגיטלי שסביבם? לדליה אילת, מדריכת הורים במכון אדלר, יש כמה עצות חשובות

כמה ממתקים בריא לאכול ומתי? מתי צריך לקום כדי להספיק להגיע לגן, לבית הספר או לעבודה? מתי בריא ללכת לישון כדי שנקום רעננים בבוקר שלמחרת? כמו דברים אחרים בחיינו, גם את הקשר של הילדים ושלנו עם המסכים, מומלץ לתכנן בצורה מושכלת. הנה רעיון להסכם לדוגמה:

הסכם עבודה בלתי מוגן

ההסכם נערך ונחתם ב__________,ביום_________בחודש_________ בשנת_______

בין: הטלוויזיה, הסלולרי, הטאבלט, המחשב, להלן "המסכים"

לבין: אבא, אמא, להלן: "המשתמשים הבעלים"

ובין: תומר-7, דנה-5 ואיתי-4, להלן "משתמשי משנה".

הואיל והמסכים הינם פאסיביים בהתנהגותם, לא יואשמו בגרימת נזק במתכוון למי מהמשתמשים.

הואיל ו"המשתמשים הבעלים", בדקו, רכשו, והכניסו את המסכים לתוך הבית, לא יאשימו את "משתמשי המשנה" בכך שרוצים בכל מאודם\שנוגעים\משחקים\ חפצים במסך שקורץ מהמדף, מהשידה, מהתיק של אבא. ופורצים במחאות קולניות על שלילת אחת האפשרויות.

הואיל ו"המשתמשים הבעלים" מאפשרים ל"משתמשי המשנה" לשחק כאוות נפשם כשהרגע מתאים להם (אנחנו בשיחת טלפון חשובה\צריך להניק את הקטנה\רוצים לנוח בצהריים) ומאיימים בלקיחת המסך כשלפתע קלטו ש"וואו, כל היום הוא על המחשב, איפה אני ואיפה התפקיד החינוכי שלי?", לא יכעסו על משתמשי המשנה שמנסים לשמר את החוזה המועדף עליהם, הרי הוא עוד ועוד ועוד זמן מסך.

הואיל ו"המשתמשים הבעלים", הם המבוגרים האחראיים בבית, ישבו נא יחד, יקראו, ילמדו, יבדקו את היתרונות, החסרונות, הסיכונים והרווחים – ויחליטו על דרך משותפת, מוסכמת וברורה לגבי הזמנים שנראים להם סבירים לשימוש במסכים.

לפיכך הוסכם והותנה בין הצדדים כדלהלן:

1 מאפשרים או לא מאפשרים? כרגע, כשהילדים קטנים, זאת הבחירה שלכם בלבד.  זמן מסך יוגדר בבירור, אנחנו בהחלט בשליטה על הזמנים האלו, אחרי שברור לכם מה נכון לכם, בבית שלכם, הגדירו זאת לילדים, להשתדל על הדרך החיובית – מתי אפשר. למשל: אצלנו בבית אנחנו מאפשרים זמן מסך בבוקר – אחרי שכולם מאורגנים ומוכנים ליציאה עד היציאה. כשחוזרים מהגן – פרק זמן שנראה לכם סביר. וזהו. הרי היום, גם את התכנית האהובה, אפשר לראות מתי שמתאים. זה בעיקר עניין של הצבת גבולות יעילה, כמו מתי הולכים לישון, כמה ממתקים מותר ביום והאם מותר לשחק בסלון או רק בחדר.

2 מי אני, מה אני? עם יד על הלב ועל האייפד, כמה זמן אתם מבלים מול מסך? איפה אתם ברגע זה? מול מסך, נכון? מה ברקע אצלכם? יש איזו טלוויזיה דולקת בלי שאף אחד צופה? פייר, באמת של החיים תענו על זה. מי שם את הסלולרי בצד כשמגיע הביתה וכל כולו עם הילדים שירים יד! הלוואי וחלק הרימו. איזה מודלינג אנחנו מספקים לילדים? תניחו בצד, תגידו שאתם מניחים בצד, תהיו איתם, שחקו, בנו פאזל, יצירה, צאו לגינה, עודדו פעילות גופנית, צרפו לחוג אהוב, תאכלו יחד, תשוחחו, שתפו איך היה היום והנה כבר הרבה פחות זמן מסך.

איור: דליה אילת

3 להצטרף ולהוביל: אנחנו נולדנו בתקופה אחת, ילדינו בתקופה אחרת, הם נחשפים לדברים שיהיו חלק בלתי נפרד מחייהם, שבו יחד איתם, תראו במה הם משחקים\צופים, תתעניינו, תדריכו, דברו על התכנים, שאלו שאלות, הילדים ישמחו להסביר לכם על המשחק החדש, להראות לכם מה בנו ב"עיר החדשה" שהקימו במשחק, עודדו את היצירתיות שיכולה דווקא להתבטא דרך חלק מהמשחקים.

4  ידע זה כוח: קראו, לימדו את הנושא שכל כך ממלא את חיינו, כדי להחליט כמה אתם מאפשרים כרגע, כדי לדעת מה הגבולות הנכונים לכם, כדי שתהיו נחושים וברורים בהחלטה שלכם ובמסר שיעבור לילדים. נחישות ועקביות, אפשריים ליישום כשאנחנו מבינים למה. למה כדאי שיהיו פחות במסך, למה כדאי לשמש דוגמא לשימוש נכון. בלי הפחדות של אוי ואבוי מה יהיה לכם, אלא מעצם זה שכך אנחנו החלטנו שיהיה אצלנו בבית.

רוצים עצות נוספות? היכנסו לספריית yes עם מי לגדול ב-yesVOD.

בואו לדבר על זה בדף הפיסבוק yes עם מי לגדול

תגובות